Gastric banding

Justerbar mavebånd eller magebånd, er en restriktiv type vekttap kirurgi. Kort sagt innebærer den å plassere et silikonbånd med et indre oppblåsbart krage rundt den øvre del av magen for å begrense inntaket av mat. Dette skaper en liten pose, og en smal passasje til den nedre del av magen.

Denne lille passasjen forsinker tømming av mat fra posen og fører til en følelse av fylde. Den silikon band kan strammes eller løsnes over tid for å endre størrelsen på passasjen.
Andre vilkår for justerbar gastric banding er laparoskopisk justerbar gastric banding og gastric banding. Merkenavn av mage banding enheter inkluderer Realize Band og Lap-Band System.

Bakgrunn

Gastric bandForekomsten av fedme øker både blant barn og voksne i det vestlige Europe. Fedme øker risikoen for type 2-diabetes, koronar hjertesykdom, hypertensjon, slag, enkelte kreftsykdommer, galleblæresykdom, obstruktiv søvnapné, kne- og ryggplager og nedsatt fertilitet. Personer med fedme har lavere forventet levealder enn normalvektige.
Sykelig fedme defineres som kroppsmasseindeks (BMI) (kg/m²) over 40, eller over 35 ved alvorlig vektrelatert sykdom. Pasienter med sykelig fedme har oftere affektive symptomer enn normalvektige og opplever stigmatisering og praktiske hindringer i det daglige liv. Psykososiale vansker og redusert livskvalitet er ofte det største problemet for disse pasientene.

Hvem er en god kandidat for mage banding?

Krav til justerbar gastric banding er de samme som for andre vekttap kirurgiske metoder. For eksempel, krever NIH en body mass index (BMI) større enn 40. BMI tar høyde og vekt i betraktning for å måle kroppen fedme, og en BMI på 30 eller høyere hos voksne regnes som overvektige.

Gastric band forklaring

Personer med BMI mellom 30 og 40 kan også være kandidater for gastric banding med Lap Band hvis de har fedmerelaterte sykdommer som diabetes, høyt blodtrykk eller høyt kolesterol. Den Innse Band er godkjent for bruk hos mennesker med en BMI mellom 35 og 40 og i det minste en fedmerelatert tilstand.

Gastric banding kan være et alternativ også for folk hvor de mer invasive gastric bypass operasjoner er ansett for risikabelt, på grunn av underliggende helsemessige komplikasjoner.