Ansiktsløft

Ansiktsløft (også kalt ansiktsløftning) strammer opp huden i ansikt og på hals, slik at poser og folder fjernes og rynker glattes ut. Ansiktsløft er et av de vanligste inngrepene innenfor plastikkirurgi i dag.

Med årene blir huden mindre elastisk, og tyngdekraften gjør at bløtdelene under huden trekkes nedover. Poser, folder og rynker blir resultatet. En ansiktsløftning vil gjøre noe med dette, som å redusere aldersforandringer i ansiktet og øvre del av halsen. Pannen og området rundt øynene endres ikke, men krever egne tiltak. Folden som går fra nesen og ned mot munnvikene på begge sider, blir kun moderat forbedret. Det samme gjelder rynker på siden av øynene (smilerynker).

Hvem kan opereres?

AnsiktløftDet finnes ikke noen rett alder for ansiktsløft. Ulike personer har svært ulik tendens til aldringsforandringer i ansiktet. Den som venter seg mirakuløse forandringer i utseendet bør ikke gjennomgå dette inngrepet. De som ønsker operasjon må møte til konsultasjon ved Royal Aesthetic Clinic, i Alicante, Spania. For personer som kommer langveis fra vil det være fint å få tilsendt bilder og personlige opplysninger om helse (sykdommer og tidligere gjennomgått inngrep), bruk av medisiner (også reseptfrie og vitamin / helsekosttilskudd) eller allergier. Opplysninger om alder, høyde og vekt er også viktig.

Resultatet etter ansiktsløft

Resultatet er helt avhengig av hvordan du så ut før operasjonen. Ved svært løs og foldet hud i ansikt og på halsen blir forskjellen stor.

Ansiktsløft: risiko og komplikasjoner

Enhver operasjon medfører en risiko for komplikasjoner.
Man bør avstå fra røyking i 14 dager før og 14 dager operasjonen, ellers vil man i langt større grad risikere komplikasjoner som skyldes nedsatt blodsirkulasjon i huden.
Har du sykdommer eller spesielle medisinske tilstander, må du diskutere dette med kirurgen før man tar stilling til en slik operasjon.
Blødning under operasjonen er helt uvanlig. Likeledes er det lite sannsynlig at det blir blødning etter operasjonen som krever tiltak. En sjelden gang vil man kunne få blodansamlinger under huden. Symptomene er pressende smerter og raskt økende hevelse (hevelse er ellers normalt etter operasjonen). Blodansamlingen kan evt. suges ut eller fjernes ved å ta opp et par sting. Dette vil ikke innvirke på det endelige resultatet.Behandlingskrevende infeksjon etter ansiktsløft er også svært uvanlig.